Romersk katolska kyrkan
Kyrkan är ofelbar
Romersk katolska kyrkan förmedlar enligt romersk katolsk syn den sanna kristna läran och är i denna egenskap ofelbar.
Påven
Påven är också ofelbar då han som kyrkans synliga huvud, ex cathedra, i sitt ämbete uttalar sig om tron och levernet. Denna ofelbarhetsdogm fastslogs under det första Vatikankonciliet år 1870.
Skriften och traditionen
Källan för tron och läran är skriften och traditionen.
Romersk katolska kyrkan är till sitt väsen Kristi fortsatta inkarnation i världen och också en yttre synlig gemenskap, Kristi heliga, allmänneliga och apostoliska kyrka.
Sakramenten
Genom sakramenten får människa ta emot Guds nåd. Hon blir rättfärdiggjord.
I nattvarden är Kristi sanna lekamen och blod närvarande i brödets och vinets gestalter (transsubstantiationen).
Boten är nödvändig för förlåtelsen av efter dopet begångna svåra synder.
Smörjelsen skänker styrka åt kropp och själ.
Prästvigningen ger delaktighet i Kristi prästadöme. Prästen representerar Kristus, och kan därför frambära mässoffret, förvalta sakramenten, viga och välsigna.
Övriga sakrament är dopet, konfirmationen, de sjukas smörjelse och äktenskapet.
Nåd
Människan kan aldrig helt säkert veta om hon omfattas av Guds nåd. För att tillväxa i nåden måste hon följa Guds och kyrkans bud. Guds nåd förmedlas främst genom sakramenten, men också som belöning på grund av de egna förtjänsterna. Så blir människan rättfärdiggjord och får evigt liv.
Hur kyrkan styrs
Påven är Petri efterföljare och Kristi ställföreträdare på jorden och hans primat är därför en gudomlig instiftelse. Vid sin sida i ledningen av kyrkan har påven kardinalerna, de främsta rådgivarna, och biskopskonferensen, representanter för biskoparna. Dessa skall stå till påvens förfogande för regelbunden rådplägning. Kurian(förvaltningsorgan och domstolar) utövar under påven kyrkostyrelsen och består av förvaltningen och domstolen.
Ärkebiskopen är ledare för kyrkoprovinsen och är därtill utsedd av påven. Biskoparna utnämns av påven och utövar inom sina stift den högsta läro-,
lagstiftnings-, doms- och förvaltningsmyndigheten. Stiften är indelade i dekanat (kontrakt) och leds av en dekan, utsedd av biskopen. Dekanatet indelas i församlingar, som leds av en kyrkoherde.
Ordnar och kongregationer är av stor betydelse i den romersk katolska kyrkans liv. Medlemmarna i dessa avlägger antingen högtidliga eller enkla löften, som kan vara definitiva eller tidsbegränsade.
Tron
Tron på Gud, Jesus Kristus och den Helige Ande är trons egentliga innehåll. Tron på kyrkan, sakramenten och ämbetena är medel för att nå frälsningen.
Tron är inte bara en trygg tillflyktsort. Tron upprättar människan och ger henne mod.
Synd och frälsning
Kristendomen uppfattar verkligheten som historia inriktad mot en större framtid. Gud har gått in i människans konkreta historia, bejakat och frälst den.
Människan har ett behov av frälsning, antingen hon är medveten om det eller ej. Evangeliets budskap är ett frihetens rop. Frälsningen är det konkreta förverkligande av friheten. Människan är ofri, därför att hon vill råda över sitt liv. Detta är syndens innersta väsen, bundenheten vid sig själv. Jesus var utan synd. Han var en verkligt fri människa. För frälsningen är människan beroende av att möta honom.
Genom Jesu korsdöd får de, som mänskligt sett inte har någon framtid, en framtid.
Bara den, som tror att Gud alltid är större, är öppen för nya insikter och erfarenheter. Thomas av Aquino menade att man snarare kan säga vem Gud inte är, än vem han är. Alltför många teologer har vetat för mycket om Gud. Man har inte hållit fast vid att Gud alltid är större.
Humorn
Humorn är en av den kristna trons grundläggande uttrycksformer. Humorn är den hållning människan kan inta när hon får vara helt mänsklig och inte låter någon annan än Gud vara Gud och skrattar åt alla andra anspråk på absolut värde och absolut erkännande.